In november was er een webinar van de VVLE, de Vlaamse vereniging van landmeters experten, over zonevreemdheid. De webinar heb ik zelf niet live kunnen volgen omdat deze tijdens mijn les doorging. Na het sturen van een mail, kreeg ik een link om de webinar alsnog op een tijdstip naar keuze te volgen. Deze duurde iets langer dan een uur en een half.
De agenda van de Webinar was als volgt:
Het was een zeer interessant onderwerp omdat ik er nog niets over wist en dus veel heb bijgeleerd. Door deze webinar weet ik hoe het komt dat er midden in de velden een huis staat en weet ik wanneer je een functiewijziging kan uitvoeren van een zonevreemd gebouw.
Mail die ik heb gestuurd
Mail die ik heb ontvangen
Op 9 februari 2022 mocht ik bij Brecht van het landmeetkantoor METAE een dag volgen als kijkstage. De opdrachten die we die dag hebben gedaan waren voor Fluvius.
De eerste opmeting was om een nieuwe cabine voor aardgas/elektriciteit te plaatsen. Hiervoor moest alles in de buurt van de toekomstige plaats van de cabine opgemeten worden. De opmetingen werden gedaan met een totalstation en een GNSS-toestel, dus dit was anders dan wat we in de practicums hebben gezien. Om te beginnen werden er drie punten vastgelegd met het GNSS-toestel om zo te kunnen bepalen waar het totalstation moest staan in het Lambert72- stelsel. Nadien werden de metingen in een lokaal stelsel gemaakt. In het GNSS-toestel moest men codes invoeren zodat de computer weet wat het opgemeten punt betekent en het zo sneller kan verwerken achteraf. Ik stond versteld omdat er zo veel zaken opgemeten moesten worden: elk putdeksel, elke waterslokker, elke verlichtingspaal, elk verkeersbord enz. Na het uitvoeren van deze metingen moest er ook een hoogteprofiel gemaakt worden.
De tweede meting was niet zoveel werk, aangezien de metingen eerder al uitgevoerd waren. De eigenaar van een winkel, waar de elektriciteitskast normaal zou komen te staan, had echter gezegd dat hij zijn grond niet wou verkopen omdat er anders te weinig plaats zou zijn. Als gevolg moesten we bij de gebuur een stukje opmeten. Hier werd op dezelfde manier gewerkt als hierboven staat beschreven: eerst 3 punten met GNSS en daarna lokaal. We moesten enkel nog een paar bomen opmeten, gezien de rest van de omgeving al gedaan was.
Ook de derde meting was een kleinere meting, omdat deze al enkele maanden geleden was uitgevoerd. We moesten nog een hoogtemeting doen en een afsluiting meten omdat die er nog niet stond enkele maanden geleden. Gezien het een kleinere meting was, werd alles met coördinaten gemeten en werd er geen totalstation opgesteld.
Onze vierde opdracht was geen echte meting. Er moesten enkele foto's worden getrokken van een gracht en 2 kleine percelen. Deze foto's werden gebruikt voor het schattingsverslag van een collega van Brecht.
Onze laatste opdracht voor die dag had te maken met een oude elektriciteitscabine die men moest vervangen. Hiervoor moest opnieuw de omgeving worden opgemeten en werd op dezelfde manier dan bij de eerste meting te werk gegaan. Aangezien we niet genoeg tijd hadden om deze af te werken, heeft Brecht 3 bekende punten opgemeten zodat hij deze opdracht de dag erna kon afwerken.
Op 10 februari 2022 ben ik mee geweest met Manu van het landmeetkantoor METAE op kijkstage.
In de voormiddag hebben we een privémeting gedaan. We moesten de grens bepalen tussen zijn huis en zijn bedrijf. Hier gingen we op dezelfde manier te werk met het totalstation en het GNSS-toestel. We moesten het totalstation enkele keren verzetten om alles op te kunnen meten. Tijdens de middag heeft Manu mij uitgelegd hoe de data verwerkt wordt. Bij dit landmeetkantoor werken ze met een tussenprogramma om de coderingen van het GNSS-toestel om te zetten naar een tekening. In de namiddag hebben we grenspalen geplaatst voor Fluvius. Hierbij gebruikten we enkel het GNSS-toestel. In plaats van een punt te meten en er co�rdinaten aan te koppelen, gebeurt de omgekeerde bewerking door het toestel. We moesten dus punten zoeken die al waren geprogrammeerd in het GNSS-toestel en op deze punten moesten we dan een grenspaaltje in de grond slaan en enkele foto's nemen.
Ik ben op 24/02/2022 met enkele medestudenten naar het job & stage-event geweest in het ICC in Gent. Ik was voornamelijk ge�nteresseerd in mogelijke toekomstige stageplaatsen.
Bij het binnengaan, kregen we een stoffen zak waarop onze richting staat. Op deze manier konden mensen van het event ons makkelijker aanspreken. De manier van werken bleek meteen erg effici�nt te zijn, we werden onmiddellijk aangesproken door een vertegenwoordiger van Willemen. Dit is een bedrijf dat zich specialiseert in wegenwerken. Het was heel interessant omdat dat iets helemaal anders is dan wat wij zien in de praktijklessen. Daarna werden we direct aangesproken door allerlei andere bedrijven, die elk op hun beurt landmeters nodig hebben. Deze boden ons ook allemaal een stageplaats aan. Het meest interessantste bedrijf vond ik een bedrijf dat instaat voor werken aan het spoor. We hebben daar ook kunnen praten met een landmeter die voor dit bedrijf werkt. De werknemers werken op verschillende plaatsen in Vlaanderen en soms ook in Wallonië om de sporen op te meten en alles uit te zetten tijdens de werken. Hier zou ik graag eens een kijkstage doen om de manier van werken van dichterbij te observeren. Ik had er nog nooit eerder bij stilgestaan dat ze ook hiervoor landmeters nodig hebben.
Op 22 april bezochten we met een groep studenten van de HOGENT de Oosterweelverbinding in Antwerpen. Daar kregen we uitleg over de werken en een rondleiding, met volgend programma:
Ik vond het een heel interessante dag ondanks het feit dat ik niet veel in Antwerpen moet zijn. Het zijn grote werken en er moet met meer rekening gehouden worden dan ik dacht.
De studiereis naar Barcelona was zeer interessant om te stad te leren kennen. We zijn ook naar enkele instellingen geweest die in Barcelona gevestigd waren die te maken had met landmeten. Hierdoor konden we zien hoe men Landmeetkundige toepassingen gebruiken in andere landen. We zijn ook naar een reperatiecenter geweest van Laica waar we ook wat uitleg kregen over hun laserscanner. Hieronder vind je de volledige planning van de studiereis.
Voormiddag | Namiddag | Avond | |
---|---|---|---|
20/12 | Vertrek | Aankomst | Vrij |
21/12 | Architectuurwandeling: modernisme en Gaudi | Architectuurwandeling: modernisme en Gaudi | Segway-tour |
22/12 | Universiteit van Barcalona | Museu de Sciènces Naturals de Barcelona | Vrij |
23/12 | Leica | ICGC institut Cartogràfic i Geologic | Vrij |
24/12 | Natuurwandeling | Natuurwandeling | Vrij |
25/12 | Zelf te kiezen activiteit | Sagrada Familia | Vertrek naar huis |
Vanuit school werd er de vraag gesteld of dat we mee wouden naar INTERGEO, dit is een zeer grote landmeetkundige beurs. Ik was hier nog nooit naartoe geweest en had geen idee wat ik mij er bij moest voorstellen, waardoor ik ben mee geweest. INTERGEO was in Essen waardoor we met de bus ernaartoe zijn geweest. Op de buurs zelf heb ik veel nieuwe technieken en toepassingen leren kennen over drones, watervoertuigen, 3D-scanners, spoorwegmetingen…. Ik vond het een zeer intressante dag waar ik veel heb mee bijgeleerd over de toekomst van de Landmeetkunde.
Op 15 mei 2023 zijn we met de richting een werf gaan bezoeken van DEME, deze werf is in verband met de Oosterweelverbinding in Antwerpen. Desondanks de werf voor de oosterweelverbinding is was deze niet in Antwerpen maar in de haven van Zeebrugge. Op het bezoek kregen we eerst uitleg in de werfketen over de Oosterweelverbinding en wat ze precies deden. In Zeebrugge wordt de Scheldetunnel gemaakt, dit word gedaan in 8 delen die vervolgens naar Antwerpen worden gevaren en daar in het water worden gelaten. Deze delen zijn zeer zwaar waardoor het niet makkelijk is om deze in het water te laten zakken, hiervoor is er een oplossing ze maken deze tunnels namelijk onder het waterniveau ze hebben naast het water een grote put gegraven waarin deze tunneldelen worden gemaakt. Wanneer de delen klaar zijn word de put gevuld en word dit een aanlegkaai voor boten. Vervolgens werd er ook uitleg gegeven op de werf zelf. En mochten we in de bijna afgewerkte delen lopen.
In 2023 zijn we met de richting op studiereis geweest naar Berlijn. Daar hebben we enkele activiteiten gedaan om de stad beter te leren kennen en de geschiedenis ervan. Hieronder vind men een schema van de activiteiten die er werden gedaan.
Voormiddag | Namiddag | Avond | |
---|---|---|---|
9/10 | Baja City Bikes Tour | Joods Museum | Vrij |
10/10 | Natuurwandeling Grunewald | Deutches Technikmuseum | Segway-tour |
11/10 | Intergeo | Intergeo | Vrij |
12/10 | Gedenksätte Sachsenhausen | Eigen keuze | Vrij |
13/10 | Vertrek naar België |
Op de studiereis naar Berlijn zijn we ook naar INTERGEO geweest dit was voor mij de tweede keer waardoor ik een idee had hoe dit was. We hadden de opdracht gekregen om daar een onderwerp te zoeken voor een paper. Hierdoor ben ik in plaats van mij te verdiepen op toepassingen die ik al kende op zoek gegaan naar ander toepassingen die mij interessant leken. Hierdoor heb ik veel meer te weten gekomen naar de nieuwere toepassingen. Naast de verschillende hardware toepassingen zijn er ook software toepassingen die mij het vorig jaar niet zijn opgevallen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor me te verdiepen in de ondergrondse detectie van nutsleidingen. Ik vond dit een interessant onderwerp omdat ik hier nog niet veel van wist.
Op 30 april 2024 had Hogent een netwerkevenement georganiseerd voor de richting vastgoed waaronder ook landmeten zit. Hier kon men praten met verschillende bedrijven die stage en werkmogelijkheden aanbieden. Hieronder zie je het programma van het event maar door les ben ik alleen maar naar het netwerkevenement gegaan. Hier heb ik met veel bedrijven kunnen praten en zo kunnen leren over de verschillende werkvelden en werkwijzen van verschillende kantoren en bedrijven. Hierdoor weet ik ook meer wat ik later precies wil doen.
Studenten Landmeten | |
---|---|
16u10 – 16u20 | HOGENT: introductie + studiemogelijkheden |
16u20 – 16u30 | KULeuven: Master Industriële Wetenschappen |
16u30 – 16u40 | Hogere Zeevaartschool Antwerpen: Postgraduaat Hydrografie |
17u00 – 17u45 | Murphy Geospatial: vakantiejob / stage / werkplekleren in Ierland |
18u00 – 20u00 | Netwerkevent met het werkveld |